Skip to content
0
Your cart is empty. Go to Shop
Menu

Köpvillkor

    1. Om Rodens Ullbruk AB (Org.nr 556948–3133)

      Företaget – godkänd för F-skatt – har sitt säte i Östhammar med postadress Ytternuttö 123, 742 92 Östhammar. Företagets besöksadress är Vilhelm Mobergs gata 17, 761 46 Norrtälje.

      Önskar du komma i kontakt med oss, ring oss på telefon 070-799 00 17 eller kontakta oss på e-postadress order@rodensullbruk.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter.

    2. Beställning

      Du kan på vår webbplats köpa en produkt eller anmäla dig till en kurs, föreläsning eller visning (nedan kallad aktivitet).

      För att beställa på vår webbplats ska du ha fyllt 18 år, ha hemvist i Sverige och godkänt dessa Köpvillkor. När du slutfört din beställning sluts ett köpeavtal, vi skickar en orderbekräftelse till din e-postadress.

      I bekräftelsen vid köp av produkter finner du alla uppgifter om din beställning, pris, frakt, fakturerings- och leveransadress och information om ångerrätt, reklamation.

      I bekräftelsen vid köp av aktivitet finner du alla uppgifter om din beställning, namn på aktivitet, datum, tidpunkt och information om ångerrätt.

      Vi hanterar köp av produkter i turordning och reserverar oss för slutsålda produkter. Om en produkt är slutsåld, eller inte finns i tillräcklig mängd, återkopplar vi till dig som kund.

      Om du köper en aktivitet, reserverar vi oss för begränsat antal platser. Vi återkopplar till dig som kund. Vi återbetalar inbetald avgift i händelse av att aktiviteten är fulltecknad.

      Alla våra leveranser av beställda produkter sker med PostNord. Din fraktkostnad är viktbaserad och sker enligt den prislista som är aktuell hos PostNord vid köptillfället.

      Du kan gratis, utan fraktkostnad, hämta din beställning av produkter direkt hos Rodens Ullbruk AB i Norrtälje. Skicka ett meddelande direkt efter din beställning till e-postadress order@rodensullbruk.se om att du önskar hämta din beställning själv. Vi återkommer till dig med möjliga upphämtningstider, vi ser gärna att du hämtar din beställning senast inom 5 dagar.

      Är något fel i orderbekräftelsen, eller att du ångrat din beställning, ska du omedelbart kontakta oss på e-postadress: order@rodensullbruk.se

    3. Betalsätt – Klarna

      På vår webbplats betalar du din beställning med Klarna. Vid betalning accepterar du Användningsvillkor för Klarnas Shoppingtjänst.

      Klarna erbjuder följande betalningsalternativ:

      • Betala direkt, med faktura eller delbetalning
      • Swish
      • Kortbetalning med VISA, Mastercard och American Express
    4. Leverans av köpt produkt

      Vi expedierar din beställning och lämnar in försändelsen till PostNord inom 2–3 dagar. Beställning som görs på helger/helgdag hanteras tidigast inom nästkommande 1–2 vardagar.

      Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: order@rodensullbruk.se.

      1. Leverans av köpt aktivitet

        Inom 5 dagar från ditt köp av aktivitet, kommer du via din e-post få en bekräftelse med uppgift om namn på aktivitet, datum och tidpunkt. Vi förbehåller oss rätten att ställa in aktivitet vid för få deltagare, eller att vi av annan anledning måste ställa in aktiviteten.

        Vid inställd aktivitet återbetalas hela avgiften.

        Som deltagare på en köpt aktivitet utgår vi från att du har en egen försäkring som täcker eventuellt olycksfall. Om vi som arrangör för aktiviteten förorsakar en olyckshändelse har vi en egen ansvarsförsäkring.

    5. Priser

      Priser på vår webbplats anges i SEK och är inkl. lagstadgad moms.

    6. Ångerrätt

      Vid köp av produkt eller aktivitet på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot din bekräftelse.

      1. Vid nyttjande av din ångerrätt:

        Du måste meddela oss om du ångrar ditt köp, meddelandet skickas till e-postadress order@rodensullbruk.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka produkter/aktivitet som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

        Du ska omedelbart och senast inom lagstiftade 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

        Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna ska returneras välpaketerade och i ursprungligt produktemballage.

        Återbetalning kommer – utifrån valt betalsätt – att ske inom 5 arbetsdagar från det att vi mottagit din retur, eller från det att du skriftligen ångrat bokad aktivitet. På återbetalningsbeloppet vid köp av produkt förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med produktens ursprungliga värde vid tecken på användning eller skadad produkt.

      2. Ångerrätten gäller inte om:

        Produkt returneras i skadat skick, produktemballage har brutits eller produkten har tecken på användning.

        Produkt har specialbeställts av dig.

        Påbörjad aktivitet måste avbrytas av personliga skäl.

    7. Reklamation, ej utlösta försändelser och klagomål

      Vi kontrollerar alla produkter innan vi skickar dessa till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

      Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt produkt.

      Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts, skickas till e-postadress: order@rodensullbruk.se.

      Ej utlöst försändelse debiteras med 250 SEK.

      Om du har synpunkter eller klagomål på utförd aktivitet, är vi tacksamma för din feedback till e-postadress: info@rodensullbruk.se.

      1. Hur går du till väga vid reklamation?

        Eventuella fel och defekt produkt ska alltid reklameras till e-postadress order@rodensullbruk.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

        Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkänd reklamation.

        Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamation följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

    8. Ansvarsbegränsning

      Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför vår kontroll (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför vår kontroll.

    9. Produktinformation

      Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera, beskriva produkterna så korrekt som möjligt.

    10. Ändringar i Köpvillkor

      Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i Köpvillkor. Ändringar av Köpvillkor kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses som accepterade i samband med beställning eller besök på webbplatsen.

    11. Personuppgifter och sekretess

      På vår webbplats under Integritetspolicy kan du läsa mer hur vi hanterar och lagrar personuppgifter eller annan information som du som kund lämnat till oss.

      När du hanterar din betalning via Klarna accepterar du Användningsvillkor för Klarnas Shoppingtjänst, samt Klarnas Dataskyddsinformation hur de hanterar dina personuppgifter.

      Personuppgiftsansvarig. Vi har en utsedd person som har till uppgift att säkerställa att vår egen behandling av personuppgifter sker i enlighet med dataskyddsförordningen.

    12. Tvist och lagval

      I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd mellan oss och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

      • Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
      • Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa Köpvillkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.